Klantverhalen jongenshulp


Door de therapie is Boaz op een gecontroleerde manier tegen zijn grenzen aangelopen.

Boaz heeft in de 10 sessies verbetering laten zien in het omgaan met:
Reflecteren
Doorzettingsvermogen
Leren omgaan met tegenslag
Hulp vragen
Durven vertrouwen op anderen.
Sociaal opstellen
Situaties overzien en oorzaak/gevolg bepalen

Tijdens de sessies heeft Boaz een grote betrokkenheid getoond en werd het hem duidelijk waar zijn uitdagingen liggen doordat hij door de aard van de therapie op een gecontroleerde manier tegen zijn grenzen aan liep.

Toevoeging Vader
Persoonlijk denk ik dat Boaz erg baat heeft gehad bij de sessies. Op sommige vlakken is er een duidelijke groei te zijn, zoals: Reflecteren, doorzettingsvermogen, socialiseren, hulp vragen.
Op andere vlakken is de groei licht of nauwelijks te noemen: leren omgaan met tegenslag, oorzaak/gevolg. Mijn plan is dan ook om in het volgende schooljaar weer een periode van 10 sessies in te plannen. 


Meer initiatief en veel minder boos!

Jurgen (13) had weinig zelfvertrouwen en dat weerhield hem regelmatig om zelfs maar aan iets te beginnen. Hij was al eerder ergens in therapie geweest, omdat hij soms enorm boos kon worden. Maar daar werd alleen maar gepraat en alleen maar gezegd dat hij het goed deed, ook als het niet zo goed ging.
Daarom hebben we bij Karel Post aangeklopt. Het klikte gelijk en tijdens de sessies werd niet alleen gepraat, maar vooral ook dingen gedaan. Juist door het doen en goed gedoseerde complimenten is Jurgen heel erg gegroeid. De opdrachten (zoals een plank van 2 meter in de lengte doorzagen) vielen hem niet altijd mee, maar ook dat werd aangegrepen om iets van te leren. En hij vond het ook erg leuk om hout te hakken en in de houtkachel te stoppen. Wat Jurgen betreft gingen we gewoon door met de therapie, ook al hadden we het gestelde doel bereikt.
Maar ook als vader kreeg ik behoorlijk huiswerk. Niet te gauw helpen, hij moet het zelf proberen en anders hulp vragen. Niet altijd leuk, maar erg leerzaam en ook nuttig. Een groot deel van het gedrag van een kind wordt indirect toch bepaald door de (re-)acties van de ouders.

De therapie is zeer aan te bevelen, omdat de combinatie van vooral doen en ook praten gewoon werkt!


Executieve functies ontwikkelen

 1. Door middel van gesprekken met  psycholoog deze vaardigheden trainen             

 2. Training ‘leren door ervaren’ bij Karel Post.

Onze zoon gaf zelf aan dat hij mee wilde werken aan ‘leren door ervaren’. We komen dus bij Karel om executieve functies te ontwikkelen die onze zoon nog niet volledig beheerst. De vaardigheden die we oefenen zijn: 

1;Grip op de tijd krijgen. 2;Hoe ga ik met schakelmomenten om 3:Hoe vraag ik hulp als ik een situatie niet overzie 4;Hoe plan ik huiswerk in

Een voorbeeld van een training:  Hij krijgt de opdracht om een bal met zijn voet in een daarvoor bestemde mand te schieten(lopje) waarbij hij zelf de afstand mag bepalen . Hij mag het  5 keer proberen.

Na die vijf keer gaan Karel en onze zoon samen overleggen. Wat je kunt doen om het nog beter te doen slagen. Er volgen wat aanpassingen. Onze zoon  probeert het nog eens 5 keer. Weer kijken ze samen terug naar het proces en overleggen  de aanpassingen die gemaakt moeten worden om tot een beter resultaat te komen. Hierbij word ik als moeder betrokken met wat ik observeer bij hem. Hoe reageert hij, hoe kijk ik naar het proces. Na deze training is het voor onze zoon duidelijk dat hij er graag zelfstandig wil uitkomen en de aangeboden hulp wordt niet of nauwelijks  gebruikt. In zijn  beleving heeft hij grote aanpassingen gedaan, terwijl het in werkelijkheid maar kleine stapjes zijn.

Door het kind in een spelvorm met zijn eigen kwetsbaarheid te confronteren worden deze duidelijk zichtbaar en bespreekbaar. Hierdoor worden complexe zaken klein gemaakt en beheersbaar. Daardoor kan hij het nu ook toepassen op zijn school taak.


Het lukt Bob beter om te luisteren

Onze zoon Bob (12) had veel moeite met luisteren en gehoorzamen. Dit gaf zowel thuis als op school regelmatig problemen. Ook was het lastig voor hem om tijdens het spelen met vriendjes samen te werken. We zijn daarom een aantal keer bij Karel op The Ranch geweest.

Hans heeft nu meer inzicht in zijn probleem en het lukt hem om beter te luisteren. Wij als ouders hebben tijdens de lessen veel bruikbare tips en handvaten voor dagelijkse leven meegekregen.

Thuis en op school merken we dat het nu beter gaat.