Executieve functies ontwikkelen

 1. Door middel van gesprekken met  psycholoog deze vaardigheden trainen             

 2. Training ‘leren door ervaren’ bij Karel Post.

Onze zoon gaf zelf aan dat hij mee wilde werken aan ‘leren door ervaren’. We komen dus bij Karel om executieve functies te ontwikkelen die onze zoon nog niet volledig beheerst. De vaardigheden die we oefenen zijn: 

1;Grip op de tijd krijgen. 2;Hoe ga ik met schakelmomenten om 3:Hoe vraag ik hulp als ik een situatie niet overzie 4;Hoe plan ik huiswerk in

Een voorbeeld van een training:  Hij krijgt de opdracht om een bal met zijn voet in een daarvoor bestemde mand te schieten(lopje) waarbij hij zelf de afstand mag bepalen . Hij mag het  5 keer proberen.

Na die vijf keer gaan Karel en onze zoon samen overleggen. Wat je kunt doen om het nog beter te doen slagen. Er volgen wat aanpassingen. Onze zoon  probeert het nog eens 5 keer. Weer kijken ze samen terug naar het proces en overleggen  de aanpassingen die gemaakt moeten worden om tot een beter resultaat te komen. Hierbij word ik als moeder betrokken met wat ik observeer bij hem. Hoe reageert hij, hoe kijk ik naar het proces. Na deze training is het voor onze zoon duidelijk dat hij er graag zelfstandig wil uitkomen en de aangeboden hulp wordt niet of nauwelijks  gebruikt. In zijn  beleving heeft hij grote aanpassingen gedaan, terwijl het in werkelijkheid maar kleine stapjes zijn.

Door het kind in een spelvorm met zijn eigen kwetsbaarheid te confronteren worden deze duidelijk zichtbaar en bespreekbaar. Hierdoor worden complexe zaken klein gemaakt en beheersbaar. Daardoor kan hij het nu ook toepassen op zijn school taak.