Blog: De vier Powerfull Messages van een sterke gemeenschap

Geplaatst: 14 mei 2013

0

Een sterke gemeenschap (het gezin, school, team, relatie, club, vereniging) ondersteunt haar leden. Onderdeel zijn van zo’n ondersteunende gemeenschap geeft op allerlei niveaus en in allerlei omstandigheden de zogenaamde Powerfull Messages. 

De vier boodschappen kunnen van cruciale betekenis zijn voor bijvoorbeeld tieners en adolescenten.  

Dit zijn de Messages:

  • You belong
    Je hoort ergens bij, je bent gezien, je mag er zijn, je bent geliefd in de brede betekenis van het woord.
  • You’re trustworthy
    Mensen floreren als ze weten: anderen vertrouwen (op) mij, ik mag op mezelf vertrouwen, ik mag hier ook m’n gevoelslaag laten zien.
  • You’re responsible
    Je draagt verantwoordelijkheid voor de gemeenschap, wij dragen ook verantwoordelijkheid voor jou, samen zijn we verantwoordelijk voor elkaar.
  • You’re capable
    Mensen groeien en bloeien als ze hun specifieke talenten voor de gemeenschap kennen en als er een beroep op hun kwaliteiten/competenties wordt gedaan.

De Powerfull Messages gelden voor iedereen maar in het bijzonder voor jongeren. Als wij hen deze vier boodschappen kunnen geven, zal dat hen als personen sterker maken en zullen ze een positieve plek in de samenleving leren innemen.

Vier keer een vraag

Voor volwassenen betekent elke Message een vraag: hoe geven we de boodschap aan de jongeren waar wij mee te maken hebben?

  1. You belong: hoe geven we kinderen/jongeren het gevoel belangrijk te zijn en ‘erbij’ te horen?
  2. You’re trustworthy: hoe stralen we vertrouwen in hen uit?
  3. You’re responsible: hoe geven en delen we concreet verantwoordelijkheid en hoe laten we de jongeren op een positieve manier verantwoordelijkheid voor de gemeenschap dragen?
  4. You’re capable: zien en benoemen we de kwaliteiten van kinderen/jongeren?

Wie met deze vragen serieus aan de slag gaat, creëert zijn eigen mogelijkheden.

Behoefte

Voor opvoeders is het belangrijk te bedenken dat een tiener –als hij de Powerfull Messages niet uit de dagelijkse gemeenschap krijgt (school, gezin, etc.)- zijn behoefte aan deze boodschappen ergens anders vervult/laat vervullen.
- Hangjongeren bijvoorbeeld vervullen de behoefte aan ‘you belong’. Dat geldt voor elke peergroup die tieners opzoeken en waar ze deel van uitmaken. Het is een legale, menselijke behoefte.
- als ze geen vertrouwen krijgen van de volwassenen die hen omringen, zullen tieners het elders zoeken; misschien in vrienden die hen op een pad brengen dat op lange termijn schadelijk is. Of ze ontlenen het ‘your’re trustworthy’ aan vasthoudend rebels of saboterend gedrag in de klas (zodat de klasgenoten zeker weten dat je met Piet altijd lol hebt, en hij zal je niet verlinken ook, een kerel waar je op kunt rekenen).
- Als tieners te weinig verantwoordelijkheid krijgen, zullen ze zich steeds minder verantwoordelijk voelen en steeds meer verantwoordelijkheid elders zoeken. Laat ze maar een sportdag organiseren, het zal hun betrokkenheid op de schoolomgeving vergroten.
- Als niemand je competenties/kwaliteiten in de dagelijkse omgeving herkent en benoemt, zul je ze ergens anders of op een andere (negatieve) manier gaan laten zien (de leider bij rebels gedrag in de klas heeft ook daadwerkelijk leiderskwaliteiten, etc.).

Nog een vraag

Dat geeft volwassenen/opvoeders nog een interessante vraag in handen, waarmee ze hun blik op het gedrag van jongeren kunnen veranderen in een vraag voor henzelf:  welk gedrag van onze leerlingen dat we als negatief ervaren, is te herleiden naar één van de vier Powerfull Messages? En wat kunnen wij doen om hun behoefte aan erbij horen, vertrouwen, verantwoordelijkheid dragen en competenties laten zien, te vervullen?

Huiswerk wat ons betreft voor iedereen die met jongeren werkt. En tegelijk een scala aan nieuwe mogelijkheden, voor wie het wil zien.