Bij moeilijke klassen is de interactie en de invloed van leerlingen onderling een zeer complex geheel. Vaak gaat het om een relatief kleine groep leerlingen die de klas dermate negatief beïnvloedt, dat de hele klas er in meegaat en er dikwijls ook aan lijdt. Er heerst een sterke groepscode, in stand gehouden door onveiligheid. Het is, op individueel niveau, risicovol om tegen deze code in te gaan. Dit zorgt er voor dat dit lijden in de meeste gevallen niet bespreekbaar mag zijn of worden.
Het bovenstaande patroon moet doorbroken. Daarom is het resetten van zo’n groep –hoewel niet eenvoudig– erg belangrijk en verdient het hoge prioriteit.
Klassen reset is een “Coaching on the Job programma” Dit betekent dat wij de leerkracht/docenten coachen op het begeleiding van de klas. Tijdens "outdoor-dagen" doen we verschillende (confronterende) buitenactiviteiten. Het wordt zichtbaar wat er gebeurt in de klas. De leerkrachten bespreken de opdracht na met hun leerlingen. De negatieve groepscode wordt doorbroken. Er ontstaat een nieuwe positieve manier van met elkaar praten. De leerkracht, met behulp van de coach, verbreedt de aanpak en neemt ook het schoolteam mee. Het hele team helpt op deze manier de klas groeien in hun nieuwe manier van samenwerken.
In ons programma staat het relationeel werken centraal, samen met ouders, leerlingen, leerkrachten, directie zoeken we naar verbetering in het sociaal emotionele klimaat in de klas of op de school. We moeten werken aan de cultuur waarbij de docenten en ouders, en in zekere zin ook de leerlingen, elkaar weer als partners gaan zien. Dit zorgt voor een positieve werksfeer met een duurzaam karakter.
Onze Outback Explorers locaties, wáár wilt u afspreken?